Saturday, October 11, 2008

Keindahan Bacaan Al-Quran


Muqaddimah Al Muddatstsir




  • Surat Al Muddatstsir terdiri atas 56 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyah, diturunkan sesudah surat Al Muzzammil. Dinamai Al Muddatstsir (orang yang berkemul) diambil dari perkataan Al Muddatstsir yang terdapat pada ayat pertama surat ini.Pokok-pokok isinya :Perintah untuk mulai berda´wah mengagungkan Allah, membersihkan pakaian, menjauhi maksiat, memberikan sesuatu dengan ikhlas dan bersabar dalam menjalankan perintah dan menjauhi larangan Allah; Allah akan mengazab orang-orang yang menentang Nabi Muhammad s.a.w. dan mendustakan Al Quran; tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang ia usahakan.

# Ada kesalahan bacaan pada ayat terakhir sepatutnya di baca "wa mai yaz kuru na illa ayyasha Allah..." Semoga kwn2 dapat memperhatikannya




Bacaan : Saleh Al hashem

5 comments:

maharajaToga said...

salam sahabat,
anta yakinkah ada kesalahan bacaan? anda kuasai semua jenis bacaan quran? ilmu qiraat?

ana tak nak komen apa2 tentang bacaan imam tu krn ana bukan ahlinya..cuma nak ingatkan bukan satu jenis bacaan je dlm dunia bila baca quran. ada 7 qiraat yg sahih.
bukan melibatkan perubahan baris malah kdg2 perkataan pun berubah.

manalah tau kalau imam tu baca qiraat lain tak pasal2 berdosa pulak kita kata imam tu salah..

kalau anta kuasai semua ilmu quran barulah anta layak perkatakanya..

maaf, skdr mmberi pandangan.

Asyraf Aziz said...

salam.shabat..ana tidak kuasai bcaan dan ilmu qiraat..

tapi

ana cadangkan anta buka al quran sambil dgr sendiri bacaan syeikh ni,

pada ayat 52 spptnya dibaca "wa mai yaz kuru na illa ayyasha Allah"

tapi syekih ni baca "wa ma yasha hu na illa..."

ni bukan masalah qiraat kerna dibaca dengan menggalkan ayatnya.

mungkin ini kesalahn tdk di sengaja oleh syeikh,apapun bacaan syeikh mmg SUPERB hari2 ana ada dgr.

maharajaToga said...

sbrnya tidak ada ayat yg tertinggal. cuma syeikh ni telah baca yasya'un yg sepatutnya di baca yazkurun. penggantian perkataan kan mmg wujud dlm seni bacaan qur'an.

apapun sy tidak lah nak komen apa2. mungkin bnr syeikh tu dah tersalah baca. cuma sy risau kot2 kita yg tersilap.

sy meminati blog asyraf..teruskan menulis.. moga Allah merahmati kita.
jom kita bantu agama Allah :)

Asyraf Aziz said...

ana berlapang dada setiap teguran enta terhadap ana.terima kasih bangat..

terus membaca blog ana..

maharajaToga said...

mmg sikap ini yg patut ada kita semua.. ana mohon maaf kalau ada hati yg terluka..
tapi anta kata anta berlapang dada kan? tahniah akhi..

lagi satu ana kenal blog anta sbnrnya dari ust tantawi..
teruskan menulis sahabat..